Saigons souvenier - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Peter van Dijk - WaarBenJij.nu Saigons souvenier - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Peter van Dijk - WaarBenJij.nu

Saigons souvenier

Door: Peter van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Peter

16 Januari 2018 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Mijn souvenier is al gekocht. Vaak doe ik dat aan het eind van een reis. Nu niet. Wel duur hoor! Dus in etappes afbetaald. Wat? Vijf kilo kakelvers lichaamsvet. Verpakt onder een klam nylon t-shirt. Eten is een dingetje hier. Twee voorbeelden.
1. Een diner in een restaurant aan de oever van de Mekong. Ik en Jan bestellen beef. Emma bestelt pork. De borden voor mij en Jan worden snel opgediend. We wachten tot Emma ook heeft. Dat duurt. ‘Komt el zo aan’, verzekert de ober ons. Intussen schakelt hij nerveus zijn hulptroepen in. Een andere ober zegt ons hetzelfde: ‘Komt el zo aan. 5 minuten.’ De derde gearriveerde ober slaat paniekerig aan het bellen. Geen idee waarom. Ik en Jan beginnen vast aan onze beef. Voor het koud is. ‘Nog dlie minuten’, informeert de ober ons na tien minuten. Ons bord is leeg. Emma wacht. We worden ongeduldig. De drie minuten verstrijken. We informeren nog eens. ‘Nog vijf minuten’, zegt de ober. Dit is de druppel. Ik slacht de ober met mes en vork. Snel, doch netjes. Ik bereid hem snel, zodat ook Emma haar honger kan stillen. De andere obers staan er wat verwart en ongemakkelijk bij. We proberen ons er niet aan te storen. Ook Emma heeft recht op een ontspannen maaltijd. Wel een kleine portie, zo’n Vietnamees. Maar laten we niet teveel klagen.

2. Lunch in een wegrestaurant op weg naar Saigon.
Voorgerecht 1: kippensoep. Voorgerecht 2: inktvis. Het lukt Jan niet de tentakel van de inktvis door te bijten. Te pezig. Aan de andere zijde van de tafel trekken ik en Ruud zo hard mogelijk aan het inktvislijfje, terwijl Jan de tentakel stevig tussen zijn kiezen klemt. Knap! Gelukt! De tentakel schiet als een elastiek tegen de voortanden van Jan. Jans voortanden kletteren in brokjes op zijn bord. Het goede nieuws is dat hij nu van zijn inktvistentakel kan genieten.
Hoofdgerecht 1: een portie rijst met groenten. Hoofdgerecht 2: groenten met gehakt. Nagerecht 1: ananas, watermeloen en mango. Nagerecht 2: een tweede bord soep.
Hopelijk wordt mijn souvenier thuis gewaardeerd. Ik doe er zo mijn best voor. We verlaten nu de drijvende markt op de Mekong. Ze verkopen er... eten. Nu op weg naar het centrum van Saigon voor een heerlijke barbecue.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vietnam

Vietnam van zuid naar noord.

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2018

Sapa’s kinderen in arbeid

24 Januari 2018

Boeddha’s buik

22 Januari 2018

Fietsen met vieze Harry in Hoi An

18 Januari 2018

David tegen Goliath

16 Januari 2018

Saigons souvenier
Peter

Actief sinds 08 Jan. 2018
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 5622

Voorgaande reizen:

24 Juli 2020 - 06 Augustus 2020

PeternaarCuracao

26 Juli 2019 - 16 Augustus 2019

PeternaarIndonesië

03 Januari 2018 - 02 Februari 2018

Vietnam

Landen bezocht: