David tegen Goliath - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Peter van Dijk - WaarBenJij.nu David tegen Goliath - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Peter van Dijk - WaarBenJij.nu

David tegen Goliath

Door: Peter van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Peter

18 Januari 2018 | Vietnam, Nha Trang

Het duistere spook, communisme genaamd, dreigde zich uit te breiden van Noord naar Zuid-Vietnam. De Fransen erkenden de dreiging en grepen in. Kort, want al snel zagen ze in dat dit conflict tot een ongekend bloedvergieten zou kunnen leiden. Amerikanen namen het Franse stokje over. Een pijnlijke oorlog bleek onvermijdelijk. David tegen Goliath. De arrogante Amerikaan, met zijn geavanceerde en peperdure wapen, nam het op tegen de ranke en arme Vietnamees. Een ongelijke strijd. Het Vietnameesje bleek echter een taaie krijger. En een inventieve. Met behulp van verrassende onderaardse gangenstelsels en doordachte boobytraps werd de Amerikaan te kakken gezet. Inventiviteit en creatief denkvermogen wonnen het van de dollars en de drang naar macht. Het Witte Huis leed beschamend gezichtsverlies. Vietcong zegevierde, maar Vietnam lag in puin. Nu nog trekt de oorlog een spoor door het land. We zagen het in de jungle van Cu Chi. Adembenemend.

Als we later met de slaaptrein de toeristische badplaats Nha Trang bereiken, sta ik niet meer stil bij deze zwarte Vietnamese bladzijde. Ik bestel een dure café latte en geniet mijn luxe leven. Als een verwende westerling slenter ik langs Chinese marktkramen. Ik lach honend om de uitgestalde, stinkende vis. In Nederland is het beter. Nog even later spreid ik mijn handdoek uit op het strand. Mijn welvarend lichaam plonst het water in. Het contrast is daar. Oorlogsdrama versus Westers levensgeluk.
‘s Avonds in het restaurant zit ik tegenover een te dikke Chinees. Hoe weet ik dat hij een Chinees is? Een Vietnamees die herrie maakt is een Chinees. Dat is hier een waarheid. En herrie maken, dat doet hij. Heel veel zelfs. En bier drinken. Ook heel veel. Regelmatig staat hij op van zijn stoel en plaatst hij zijn bierpul tegen zijn lippen. Hij leegt zijn pul in een teug. Zijn witte shirt wordt langzaam geel. Een mengsel van gemorst bier en druppend speeksel zorgt daarvoor. Hij vult zijn pul en gaat weer staan. Ruud zit naast me. Ik tik hem aan en wijs naar de uitbundige spleetoog. Ruud lacht. De Chinees merkt dat. Hij geniet van onze aandacht en slurpt zijn volgende halve liter bier weg. Hij schaterlacht van plezier. Zijn ronde Harry Potterbril stuitert op zijn schattige wipneus. Zijn ondeugende, gespleten pretogen en zijn lieflijke hazentandjes wekken op onze lachspieren. Hij staat op en slikt opnieuw een pul bier weg. Dan trekt hij zijn shirt omhoog. Met zijn handen wrijft hij trots over zijn koddige buik. Zijn kwabben schudden wild op en neer. Plotseling kijkt hij me aan. En ik hem. Hij steekt tevreden zijn beide duimen de lucht in. Hij lacht weer en aait zijn buik. Ik geef hem een knipoog. Het leven is te mooi voor oorlogen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Nha Trang

Vietnam

Vietnam van zuid naar noord.

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2018

Sapa’s kinderen in arbeid

24 Januari 2018

Boeddha’s buik

22 Januari 2018

Fietsen met vieze Harry in Hoi An

18 Januari 2018

David tegen Goliath

16 Januari 2018

Saigons souvenier
Peter

Actief sinds 08 Jan. 2018
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 5619

Voorgaande reizen:

24 Juli 2020 - 06 Augustus 2020

PeternaarCuracao

26 Juli 2019 - 16 Augustus 2019

PeternaarIndonesië

03 Januari 2018 - 02 Februari 2018

Vietnam

Landen bezocht: